فلزیاب پیشتاز

معرفی پیکربندی انواع کویل فلزیاب (کوئل فلزیاب)

فلزیاب پیشتاز

موضوعاتی که در این مطلب میخوانیم

علاوه بر نوع کویل و شکل آن پیکربندی‌های زیادی هم در بازار موجود است که بسته به محیط کاوش و نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید می‌توانید آن را انتخاب کنید. تفاوت در پیکربندی‌ها بسته به موقعیت قرارگیری سیم‌پیچ‌های فرستنده ( TX ) و گیرنده ( RX ) متفاوت است. به‌صورت کلی ۵ نوع پیکربندی متفاوت وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

متحدالمرکز ( Concentric )

این نوع پیکربندی از سیم‌پیچ‌های فرستنده و گیرنده دایره‌ای شکل تشکیل‌شده است. نقطه قوت این نوع پیکربندی این است که هر دو سیم‌پیچ فرستنده و گیرنده در بزرگ‌ترین حالت خود در قالب قرارگرفته‌اند که باعث پوشش محدوده بیشتری از زمین و همچنین عمق کاوش بیشتری در حین کاوش می‌شوند. همه این عوامل با هم این نوع پیکربندی را به پر استفاده ترین و متداول‌ترین نوع پیکربندی کویل فلزیاب تبدیل کرده‌اند. همچنین این نوع پیکربندی‌ها باعث می‌شوند تا قابلیت نقطه زنی فلزیاب با دقت بیشتری انجام شود اما متأسفانه در زمین‌هایی با ذرات معدنی زیاد حساسیت کمتری نسبت به بقیه پیکربندی‌ها دارد.

تکی ( Mono )

این نوع پیکربندی فقط در فلزیاب‌های پالسی ( PI Metal Detectors ) وجود دارد. در این نوع پیکربندی هردو سیم‌پیچ فرستنده و گیرنده می‌توانند در کنار هم قرار گیرند یا یک سیم‌پیچ هم فرستنده باشد هم گیرنده. ویژگی‌های تشخیص و عملکرد کویل هایی با این نوع پیکربندی بسیار شبیه به لوپ هایی با پیکربندی متحدالمرکز است اما دارای راندمان بهتری در زمین‌های معدنی است.

تصویری ( Imaging )

کویل هایی با این نوع پیکربندی ورژن ارتقاءیافته پیکربندی‌های متحدالمرکز‌است که دارای یک سیم‌پیچ گیرنده اضافی نیز است که از آن برای تخمین عمق و اندازه هدف به کار می‌رود. استفاده از این سیم‌پیچ اضافه فلزیاب قادر است تا هدف را به‌درستی تشخیص داده و بین آن با زباله‌های خاک (که دارای خواص رسانایی مشابه می‌باشند) تفکیک قائل شود.

پیکربندی (Double-D)

این نوع پیکربندی برای کاهش تداخل‌هایی که از سمت زمین ایجاد می‌شود ساخته‌شده و همچنین برای جبران کاهش کارایی کویل های متحدالمرکز در زمین‌های معدنی. چیدمان سیم‌پیچ‌های گیرنده و فرستنده در این نوع کویل ها سبب از بین بردن سیگنال‌های خطای زمین می‌شود. به این دلیل به این پیکربندی‌ها DD گفته می‌شود که هر دو سیم‌پیچ فرستنده و گیرنده به شکل D انگلیسی قرار دارند. این کویل ها نسبت به کویل های متحدالمرکز هم‌اندازه خود در زمین‌های غیر معدنی از حساسیت کمتری برخوردار هستند.

به این محتوا امتیاز دهید:
5/5