فلزیاب پیشتاز

فلزیاب چیست و چگونه کار می‌کند؟

فلزیاب چیست؟

موضوعاتی که در این مطلب میخوانیم

فلزیاب‌ها (metal detector) وسیله‌ای برای پیدا کردن اجسام فلزی مخفی یا گم‌شده درون زمین، دیوار یا اجسام دیگر به کار گرفته می‌شود.

فلزیاب‌ها دارای یک کوئل (سیمی در سری خود) هستند که وقتی الکتریسیته درون این کوئل جریان پیدا می‌کند یک میدان مغناطیسی در اطراف دیسک جستجوگر خود ایجاد می‌کنند.

زمانی که جسم فلزی در محدوده میدان مغناطیسی قرار بگیرد شدت میدان مغناطیسی تغییر کرده و دستگاه فلزیاب با این تغییرات متوجه وجود فلز در اطراف دیسک خود خواهد شد و آن را آشکار و اطلاع می‌دهد.

هرچقدر شدت میدان مغناطیسی تولیدشده توسط دستگاه بیشتر باشند عمق کشف فلز بیشتر خواهد بود. عمق کاوش توسط فلزیاب با توجه به‌اندازه، شکل و جنس فلز تغییر می‌کند.

بنابراین اگر دستگاه را حول یک جسم فلزی تکان دهید میدان مغناطیسی در حال حرکت، اتم‌های داخل فلز را جابجا می‌کند و بر نحوه حرکت الکترون‌ها (ذرات ریزی که حول هسته‌اتم ها می‌گردند) اثر می‌گذارند. به‌بیان‌دیگر فلزیاب نوعی فعالیت الکتریکی را درون فلز ایجاد می‌کند.

فلزیاب از چه قسمت هایی تشکیل شده‌؟

دستگاه‌های فلزیاب معمولی از اجزای نسبتاً متداولی تشکیل‌شده‌اند که عبارت‌اند از:

دستگیره تعادل: جهت حفظ تعادل دستگاه به هنگام جلو و عقب بردن آن بکار می‌رود.

جعبه کنترل: این جعبه شامل مدار و قطعات، باتری، بلندگو و ریزپردازنده‌ها هست. که کنترل کل سیستم را بر عهده دارد.

میله: جعبه کنترل را به سیم‌پیچ وصل می‌کند تا شما بتوانید سیستم را بدون خم شدن بکار برید.

لوپ: وسیله‌ای برای بزرگنمایی دیدن اجسام ریز یا وضوح اشیاء بکار گرفته می‌شود.

دسته: میله‌ای است که اجزای فلزیاب بر روی دسته قرار می‌گیرد و دسته استاندارد باید وزن کم و استحکام بالایی داشته باشد

آنتن: بخشی است که وجود فلز را حس می‌کند.

همچنین بسیاری از دستگاه‌ها یک گوشی متصل به سیستم سخنگو و یک صفحه‌نمایش کوچک هم دارند.

metal detector

در این مطلب با فلزیاب‌های نقطه زن آشنا می‌شوید و کاربرد آنها را برای استفاده و نتایج بهتر میشناسید…

فلزیاب‌ها تا چه فاصله‌ای قابلیت تشخیص دارند؟

این مسئله به فاکتورهای مختلفی ازجمله ابعاد، شکل، نوع فلز، عمر اجسام و … بستگی دارد و نیاز به شناخت انواع فلزیاب‌ها دارد.
لازم به ذکر است پیدا کردن فلزات بزرگ‌تر به‌مراتب ساده‌تر از فلزات کوچک‌تر است و اجسامی که مدت‌های طولانی است درجایی مدفون‌شده باشند به‌احتمال‌زیاد اکسیده شده‌اند و درنتیجه پیدا کردنشان با فلزیاب‌ها دشوار است.

فلزیاب تفکیک و تبعیض فلزات

برای تفکیک و تبعیض در هر نوع فلزیاب یا یابنده که در طبقه تفکیک دار و تبعیض دار قرار بگیرد  استفاده از عدد وی دی ای (VDA) در ادیت بنابر جدول تفکیک و تشخیص الزامی است.

در اصل هر نوع فلزیاب تفکیک دار باید با عدد وی دی ای در ادیت عمل تبعیض و تفکیک را برای تشخیص انواع فلزات به انجام رساند و برای تشخیص اهداف، عدد وی دی ای در ادیت اصول تفکیک و تبعیض در همه یابنده‌ها تفکیک دار در دنیا می‌باشد. بنابرین خصوصیات یک فلزیاب تفکیک دار با عدد وی دی ای در ادیت قابل‌قبول است.

به این محتوا امتیاز دهید:
5/5