فلزیاب پیشتاز

آشنایی با تشخیص و تفکیک فلزات در فلزیاب‌ها

فلزیاب پیشتاز

موضوعاتی که در این مطلب میخوانیم

فلزات، منابع، مواد معدنی، کانی‌ها و سنگ‌های درصحنه کار می‌تواند در لایه‌های متفاوت زمین به‌صورت ترتیب افقی یا عمودی وجود داشته باشد و این منابع یا فلزات بازتابی شبیه هم داشته یا هم‌شکل هم باشند یا شرایط انعکاس جریان فرکانس یا مغناطیس آن‌ها وضعیتی شبیه طلا یا هدف موردنظر را در دید سیستم فلزیاب ایجاد نماید و سیستم یابنده که دارای تنظیمات تفکیک برای همه طبقات فلزات و اهداف به‌صورت مجزا می‌باشد این توانائی را خواهد داشت.

اپراتور یا کاربر با ایجاد شرایط دقیق در تنظیمات هدف اصلی را جدا نماید و تفکیک منابع و فلزات هم‌شکل در یابنده فرکانسی تفکیک دار با تنظیمات سطح و حجم ترشهولد و عدد وی دی ای در دسترس اپراتور یا کاربر است و این خصوصیات در یابنده‌های تفکیک دار عاملی برای جداسازی فلزات از منابع هم‌شکل با دقت بالا می‌باشد.

امروزه انواع فلزیاب‌ها با کارآیی ها و قابلیت‌های متفاوت در برندهای مختلف در بازار عرضه می‌شوند و لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها دارای کاربردهای مختلف می‌باشند. برخی از این دستگاه‌ها به‌راحتی قادر به تفکیک فلزات در زیرزمین می‌باشند از این رو قصد داریم انواع تفکیک فلزات در فلزیاب‌ها را در این مقاله به‌طور مختصر موردبررسی قرار دهیم.

تفکیک فلزات آهنی از فلزات غیر آهنی:

نوع اول تفکیک آهن و غیر آهن که در دستگاه‌ها به‌صورت (Fe) نمایش داده می‌شود. این نوع تفکیک بیش از 30 سال است که در دستگاه‌های پالسی و VLF وجود دارد و اولین بار توسط شرکت فیشر امریکا ابداع‌شده است در این نوع تفکیک دستگاه قادر است آهن را از بقیه فلزات جدا کند اما قادر به تفکیک فلزات غیر مغناطیسی از یکدیگر نمی‌باشد و همان‌طور که از نام این فلزیاب پیداست فلزات غیر آهنی شامل تمامی فلزات به‌غیراز آهن می‌باشند.

تفکیک فلزات باارزش و بی‌ارزش در فلزیاب‌ها:

برخی از فلزیاب‌ها همچنین قادر به تفکیک فلزات باارزش از فلزات بی‌ارزش هستند. فلزاتی همچون طلا، نقره، مس، استیل و آلومینیوم در گروه فلزات باارزش قرار دارند و فلزاتی مانند آهن، چدن، برنز و مفرغ در گروه فلزات بی‌ارزش قرارگرفته‌اند. به عبارتی ساده‌تر فلزاتی که آهنربایی هستند بی‌ارزش و فلزاتی که آهنربایی نیستند باارزش شناخته می‌شوند. از سال ۲۰۰۲ این نوع تفکیک در برخی از دستگاه‌های فلزیاب مجهز شده است و امروزه در بیش از ۹۰% فلزیاب‌ها این قابلیت وجود دارد.

تفکیک just gold در طلایاب ها:

در این نوع تفکیک کاهش عمق دستگاه  فلزیاب برخلاف تفکیک فلزات آهن و غیر آهن کمتر بوده و حدود 20 ـ 30 درصد است.

این نوع تفکیک فلزات در فلزیاب‌ها روشی جدید می‌باشد که در برخی از دستگاه‌های پیشرفته طلایاب و فلزیاب از حدود ۲ سال پیش تعبیه‌شده است.

این نوع تفکیک فلزات در فلزیاب‌ها فلز طلا را به‌عنوان فلز باارزش شناسایی کرده و دیگر فلزات ازجمله مس، آلومینیوم، برنز، آهن و غیره را به‌عنوان فلزات بی‌ارزش تلقی می‌کند.

این نوع تفکیک فلزات که جدیدترین نوع تفکیک می‌باشد نخستین بار توسط شرکت‌های استرالیایی همچون Minelab اختراع و ابداع شد و ازآنجاکه این دستگاه‌ها آلومینیوم و آهن پوسیده را به‌عنوان بی‌ارزش شناسایی می‌کنند خطای تفکیک به صفر رسیده و اپراتور قادر به شناسایی تنها طلا می‌باشد.

آیا تفکیک در فلزیاب همیشه کار می‌کند؟

در این قاعده استثنا نیز وجود دارد ، برای مثال فلز مس که برای مدت طولانی در زمین بوده‌ است و با توجه به مواد شیمیایی موجود در خاک ، برخی اوقات هاله رسانا را در اطراف میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که این تصور را به وجود می‌آورد که یک هدف بزرگ‌تر از آن چیزی که در زیرزمین هست وجود دارد. اما طلا که در برابر فرسایش مقاوم می‌باشد دیگر دچار این حالت نمی‌شود. بنابراین تفکیک فلز به نوع خاک ، جنس هدف و مدت‌زمانی که از دفن شدن اشیاء در زیرزمین نیز می‌گذرد بستگی دارد.

به این محتوا امتیاز دهید:
5/5